Így dolgozok otthon is hatékonyan

Szerencsére a marketing effektíve nincs helyhez és irodához kötve, így 1 nap alatt át tudtam térni irodai munkáról a home officera. Sokan azt gondolják, hogy a távmunka sokkal egyszerűbb, mert nem kell korábban felkelni és elkészülni, viszont pont ezek lehetnek a home office hátrányai is. Ha odafigyelünk pár fontos dologra, akkor az otthoni munka is lehet olyan hatékony hosszútávon, mint az irodai.


1. Egy lista, hogy tudjuk mi fog kelleni a munkához

Mielőtt belevágunk a home officeba, gondoljuk végig, hogy milyen eszközökre lesz szükségünk, hogy ugyanazt az irodai felszereltséget otthon is biztosítani tudjuk. Evidensnek tűnik, hogy kell számítógép és/vagy laptop, de mi a helyzet az internettel? Ha nincs internetünk, akkor lényegében lehetetlenség a távmunka, ezért a kábeles internet mellett fontos a mobilnetről is gondoskodni például ha nincs internet a házban, akkor könnyedén át tudunk térni a mobilinternetre. A mai okostelefonok mind tudnak WIFI-t csinálni a 4G-ből, érdemes lehet a home office idejére eseti bővítéssel nagyobb internetet venni a szolgáltatótól.


A saját listám:

• Laptop

• Céges cloud tárhely otthoni elérése

• Marketing jegyzeteim, céges füzetem

• Naptáram (írott és Google naptár)

• Fülhallgató a meetingekhez



2. Jelöljünk ki egy helyet, ahol dolgozni fogunk

Sokunknak van saját dolgozószobája, íróasztala a nagyobb térben, vagy olyan szeglete a lakásnak, ahova csendesen el tudunk vonulni, ahol munkánkkal nem zavarjuk a környezetünkben lévőket. Budapesten egyedül élek, van saját íróasztalom, így nálam könnyen megoldott ez a pont, viszont amikor hazautazok Pécsre, igenis ügyelnem kell erre, hogy tesómat például ne zavarjam a hangos meetingekkel. Én ilyenkor az ebédlő asztalt jelölöm ki munkaállomásnak, van elég hely a papírjaimnak és elég tér, hogy irodai hangulatot teremtsek magamnak a társasházban is. Ha ráunok az ebédlőasztalra, akkor könnyen átdobom magam a konyhába, a pulton van hely a laptopnak és sokszor nem is igénylem a széket, mert ülök eleget az ebédlőasztalnál. Legyünk őszinték, aki terasszal is rendelkezik otthon, annak van a legjobb dolga tavasszal és nyáron :).


Viszont azt a hibát viszont ne kövessük el, hogy huzamosabb ideig az ágyból dolgozunk, hiszen ez az a hely, ahol alszunk, pihenünk. Az agyunk egyszerűen képtelen az ágyat munkaállomásnak tekinteni, így a hatékonyságunk nem fog rekordokat dönteni az ágyban. A lábfelpolcolós munkához inkább a kanapét ajánlom, vagy az asztalhoz húzzunk oda még egy széket, amire csak felcsapjuk a lábunkat.



3. Folytassuk a megszokott napi ritmust

Szerintem a home office első két napjában a legtöbben pizsiben dolgozunk, mert élvezzük, hogy végre nem kell reggel a ruhák között válogatni, csak vagyunk és dolgozunk. Ez egy nagyon rövid ideig fenntartható, viszont huzamosabb ideig semmiképpen sem. Folytatni kell a megszokott hétköznapi ritmust, én például a napomat a szokásos egy bögre kávéval indítom, majd felöltözök, kivasalom a hajamat és ha minimálisan is, de rendbe szedem kicsit az arcomat :). Ugyanúgy ébresztőórára kelek, mint amikor dolgozni megyek, csak most 1 órával, ami igencsak jó hatással van a napi energiámra.


4. Szentelj legalább fél órát a hobbidra, sportra

Amikor távmunkában dolgozok, akkor a reggelekbe mindig belehúzom a húszperces funkcionális edzést, ugyanis így pótolom azt a mozgást, amit sétálva teszek meg a munkába menet. Sokkal frissebben indul a reggelem, és érzem, hogy sokkal fókuszáltabban tudok dolgozni a délelőtt folyamán. Hasonlóan kikapcsolódok, amikor a kutyákkal elmegyünk egy nagy kör sétára, ilyenkor nem nézem a telefonom push üzeneteit, hiába van nálam a mobil. A lent töltött idő ilyenkor teljesen a kutyáké, és a természeté.


Ugyanígy időt kell szánni a hobbikra, ha valakit kikapcsol a könyvolvasás, a magazin olvasás, akkor két munka között igenis kell találni egy fél órát, amíg ki tudjuk kapcsolni az agyunkat, és másra tereljük a figyelmünket. A hatékony munkavégzés egyik fő szempontja, hogy ne csak munkával teljen az otthon töltött idő, érdemes megnézni egy olyan napot, amikor csak dolgoztok és egy olyan napot, amikor tartotok nagyobb lélegzetvételű szünetet. Teljesen más a két nap produktivitása.


5. Tudd mikor van vége a munkának

Sokan beleesünk abba a hibába, hogy fel sem kelünk a laptop elől és csak nyomjuk és nyomjuk a munkát kifulladásig, viszont eközben teljesen elveszik az időérzékünk, nem vesszük észre azt sem, ha már lejárt a munkaidőnk. Na ezzel pont nem azt fogjuk elérni, hogy másnap is fókuszáltan fogunk tudni dolgozni. Tiszteletben kell tartani a munkaidőt, persze nem azt mondom, hogy délután 5 órakor el kell dobni mindent, ha még van fontos feladat amivel nem végeztünk, de tudjuk az időnket jól beosztani, és priorizáljunk a feladatok fontossága között, hogy ne fordulhasson elő az, hogy este 11-kor még mindig toljuk a home officet.


A távmunka sokkal nehezebb, mint az irodai munka, mert keretet kell szabni az otthon eltöltött időnek. Érdemes akár naptárban vezetni, hogy 11:00 és 12:00 mivel fogtok foglalkozni, próbáljatok meg valós időt meghatározni az adott feladathoz, így tudjátok majd növelni a produktivitásotokat! Az App Store és Google Play áruházak tele vannak hatékonyságot növelő alkalmazásokkal, és nem feltétlenül kell előfizetni a prémium verzióra, hogy az adott célra megfelelően tudjuk használni.


Külső linkek:

Legjobb 40 alkalmazás hatékonyság növeléshez

App Store produktivitást növelő appok listája

Home office munkaállomás-ötletek